لاپاراسکوپی

با توجه به امکانات و تجهیزات پیشرفته مرکز باروری رایان ) امکان جراحی های پیشرفته تشخیصی و درمانی زنان و درمان ناباروری از جمله اعمال هیستروسکوپی و لاپاروسکوپی در این مرکز امکان پذیر میباشد

لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسكوپی يكی از روش‌های جراحی است كه طی آن پزشک می‌تواند از طريق يک برش كوچک در زير ناف‌، تلسكوپ مخصوص(میله باریک که در انتهای آن دوربین قرار دارد) را وارد شكم كرده و اعضای لگنی را مشاهده نمايد. در روش‌های درمان ناباروری، با کمک لاپاراسكوپی می‌توان علل مختلفی مانند اندومتریوز (وجود تکه‌های کوچکی از بافت اندومتر یا لایه‌ی داخلی رحم در خارج از رحم مانند تخمدان‌ها، لوله‌های رحمی و محوطه شکم که می‌تواند باعث درد، چسبندگی و نازایی شود)، فیبروم رحمی (توده‌هایی غیر طبیعی از بافت عضلانی نرم که در دیواره رحم رشد می‌کنند) اختلالات ساختمانی، کیست‌های تخمدانی، چسبندگی‌ها و حاملگی خارج از رحم كه موجب نازايي مي‌گردند را شناسايی کرد. اگر مشکلی وجود داشته باشد این امکان برای پزشک وجود خواهد داشت که ضمن انجام این روش اصلاح لازم را نیز به عمل آورد، بنابراین لاپاروسکوپی ممکن است با دو هدف تشخیصی و درمانی به‌کار رود.

چه زمانی لاپاراسکوپی انجام می‌شود؟

برای تکمیل بررسی علل ناباروری در زن، در اغلب موارد لاپاراسكوپی تشخيصی صورت می‌گیرد. به‌طوركلی، اين عمل را پس‌ از بررسی‌ ديگر علل ناباروری انجام می‌دهند. امّا اگر درد يا مشكلات ‌ديگری مثل سابقه يک عمل جراحی وجود داشته باشد بايستی ‌لاپاراسكوپی را حتی قبل از ديگر اقدامات تشخيصی ناباروری انجام داد.

عمل لاپاراسکوپی چگونه انجام می‌شود؟

عمل لاپاراسکوپی یک جراحی کوچک است که تحت بیهوشی عمومی صورت می‌گیرد بنابراین باید در یک بیمارستان یا مرکز جراحی انجام شود. ضمن بیهوشی پزشک با استفاده از یک سوزن مخصوص مقداری گاز دی‌اکسید کربن يا اكسيدنيترو يا هوا را به داخل شكم وارد می‌کنند. اين گاز باعث ايجاد یک فضای كافی در زير جدار شكم و همچنين بالا راندن روده‌ها شده و امكان مشاهده راحت‌تر اعضای تناسلی و لگن را فراهم می‌آورد. بعد از تزریق گاز، سوزن خارج می‌شود. يک وسيله مخصوص به نام لاپاراسکوپ (دوربین مينياتوری که به شكل لوله ‌باريكی است) از طريق يک برش كوچک زير ناف وارد شكم می‌گردد و با ایجاد برش نازک دیگری در زیر شکم، پزشک وسیله باریک دیگری را وارد می‌کند تا بوسیله آن اندام‌های داخل شکم را بلند کرده و پشت و اطراف آن را مورد بررسی قرار دهد. طول این برش‌ها بین 5/0 تا 5/1 سانتی متر می‌باشد. همچنین همزمان یک ماده حاجب از طریق دهانه رحم به‌ داخل رحم و لوله‌ها تزریق می‌شود تا باز بودن یا انسداد لوله‌های رحمی تشخیص داده شود.

اگر پزشک در حین لاپاراسکوپی مشکلی را مشاهده کند با استفاده از یک وسیله جراحی مخصوص (که از طریق برش کوچک دیگری در زیر شکم، وارد حفره لگن می‌شود) می‌تواند در همان زمان آن را اصلاح نماید.

مزایای انجام عمل لاپاراسکوپی چیست؟

يكي از عمده‌ترين فوايد لاپاراسكوپی علاوه بر تشخيص دقيق ‌بيماری اين است كه مي‌توان در همان زمان آن ضايعه را ترميم و اصلاح نمود. در اغلب موارد لاپاراسكوپی ‌اين اطمينان را به زن می‌دهد كه او سالم است و از شانس خوبی برای باردار شدن برخوردار است‌. در مقايسه با عمل جراحی باز اين روش دارای مزايای بسيار است، به عنوان مثال کاهش درد، کاهش زمان بهبودی، کاهش چسبندگی، صرفه جویی در هزینه، کاهش خونریزی و احتمال عفونت و کاهش زمان بیهوشی به علت مدت زمان کوتاه‌تر انجام عمل.

انجام این عمل ممکن است چه عوارضی داشته باشد؟

پس از عمل، بيمار بايستی 2 تا 4 ساعت استراحت كند تا اثرات داروهای بيهوشی خنثی گردد. بيمار مي‌تواند همان روز مرخص شده و به ‌منزل برود و 2 تا 3 روز بعد هم كارهای معمول خود را از سر گيرد. همچنین بیمار می‌تواند فعاليت‌ جنسی را پس از يك هفته و يا بسته به نظر و توصيه پزشک ‌خود شروع نمايد. ممكن است بيمار پس از عمل احساس ناراحتی مختصری داشته‌ باشد.

تهوع خفيف به علت استفاده از داروها يا روش جراحی

درد شانه و گردن به علت وجود گاز داخل شكم‌

درد محل عبور وسايل از جدار شكم‌

احساس گرفتگی گلو و خشونت صدا در مواردی كه از لوله تنفسی در هنگام بيهوشی عمومی استفاده شده است‌

دردهای شكمی مثل دردهای دوران قاعدگي‌

ترشحاتی مثل خون قاعدگی برای يک يا دو روز

درد عضلانی بيشتر اين علایم خفيف در عرض يک يا دو روز از بين مي‌روند.

لاپاراسكوپی خطرات كمی را بدنبال دارد. بروزعوارض در زنان جوانی كه از سلامت كافی برخوردارهستند و تحت عمل لاپاراسكوپی قرار مي‌گيرند نادر بوده و معمولاً در 3 مورد به ازای هر 1000 عمل جراحي روی مي‌دهد. اين عوارض شامل آسيب به ‌اعضای داخل شكم مثل روده‌، رگ خونی يا مثانه است‌. بيشترعوارض هم در هنگام ورود لاپاراسكوپ از طريق ناف اتفاق می‌افتد.
درصورت بروز چنين حوادثی در ضمن عمل‌، پزشک مجبور است يک عمل‌ جراحی بزرگ انجام داده و آسيب وارده را از طريق برشی بزرگتر در ناحیه شكم ترميم نمايد. در صورت بروز هرگونه علامت‌ غيرمعمول يا خاص مانند درد، خونريزی بيش از حد و يا تب باید فوراً به پزشک مراجعه کرد.